Doğalgaz Dergisi 211. Sayı (Kasım-Aralık 2018)

30 Doğalgaz / Kasım - Aralık 2018 dogalgaz.com.tr SÖYLEŞİ lardır dökme LNG taşıyoruz. LNG’de de 7/24 hizmet veren, bu kabiliyet ve tecrü- beye sahip, uzman bir markayız. Türkiye enerji sektörünün 57 yıllık köklü geçmişe sahip, adı kalite ve güven ile anılan bir markasıyız. Doğal olarak LNG’nin yeni açılımı olan bu iş modelinde de yeni açılacak ihalelere de, bu uzmanlığımız, tecrübemiz ile talibiz. TÜRKIYE LNG PAZARI IÇIN BIR DIĞER VE DAHA ÖNEMLI AÇILIM ISE AĞIR TICARI ARAÇLARDA KULLANIM. İPRAGAZ, ILK LNG’LI ÇEKICISINI FILOSUNA KATTI. BU ALANDAKI YAKLAŞIMINIZ, STRATEJINIZ NEDIR? LNG’nin ağır ticari araçlarda kulla- nımı, yeni bir gelişme değil. Başta yüz- binlerce LNG’li araca sahip ABD ve Çin olmak üzere dünyada kullanımı hızla yayılıyor. LNG’li araç kullanımının son dönemde en hızlı yaygınlaştığı bölge ise Avrupa oldu. Avrupa Birliği’nde ‘Mavi Koridor’ çerçevesinde her geçen gün birbiri ardına LNG ikmal istasyonları açı- lıyor. Avrupa’daki LNG yakıt ikmal istas- yonu sayısı şimdiden 100’ü aştı, 2030 yılına kadar Avrupa genelinde 400 bin LNG’li ağır vasıtanın dolaşımda olacağı planlanıyor. ABD, Çin, Arjantin, Brezilya gibi ülkelerde, ticari araçlar için binlerce doğalgaz yakıt ikmal istasyonu hizmet veriyor. Biz de İpragaz olarak birkaç ay önce, doğrudan LNG ile çalışan bir çekiciyi lojistik filomuza kattık. Şu an Türkiye karayollarında LPG taşıyor. Bundan ala- cağımız sonuçlarla, – ki olumlu olacağını öngörüyoruz – zaman içinde filomuzu LNG’li araçlarla güçlendirmeyi hedef- liyoruz. LNG’LI AĞIR TICARI ARAÇLARIN DIZEL MUADILLERINE GÖRE SAĞLADIĞI AVANTAJLAR NELER? Ağır ticari taşıtlarda yakıt olarak LNG kullanımı, gerçekten de önemli Hatırlayacağınız gibi benzinli motor- larda LPG kullanımı yani otogaz da ben- zer avantajlar sunuyordu ve Türkiye’de önemli bir kabul gördü. Bugüne geldiği- mizde Türkiye otogaz pazarı, 4.7 milyon araç ile istasyon sayısı ve tüketim mik- tarı ile dünyanın ilk birkaç pazarından biri konumunda. LPG’li araç sayısında dünya lideriyiz. Türkiye, aktif sektörlerinden lojistik ve ulaşım alanlarında da çok önemli bir araç parkına sahip. LNG’li araçların ilk yatırım maliyetlerinin biraz daha aşa- ğıya gelmesi ile birlikte sağlanan yakut tasarrufu araç yatırım geri dönüş süre- lerini kabul edilebilir ticari seviyelere çekecektir. Dolayısıyla ağır ticari araç- larda LNG’nin yakıt olarak kullanımının, ülkemizde de orta ve uzun vadede büyüyeceğini öngörüyoruz. Bu da uzun vadede Türkiye LNG pazarında; ülkemizi ilgili alanlarda dünyada ilk sıralara taşı- yan bir sonuca yol açabilecektir. İpragaz, 1996 yılında Türkiye’nin ilk resmi ruhsatlı otogaz istasyonunu açmasından bu yana yaklaşık 5 milyar litrelik otogaz satışı gerçekleştirmiş, bugüne kadar yaklaşık 140 milyon araca yakıt ikmali yapmış, bu alanda da engin bir tecrübeye ve önemli bir uzmanlığa sahip bir marka. Keza Türkiye’de LNG pazarına da önemli katkılarda bulun- muş, öncülük yapmakta olan bir mar- kayız. Dolayısıyla tüm bu tecrübemiz ve uzmanlığımızla; LNG pazarına yeni ve önemli bir açılım sağlayacak olan Türkiye’de ağır ticari araçlarda doğalgaz kullanımı ve gelişimi konusunda da öncü ve aktif bir rol oynayacağımızı net bir şekilde belirtmek isteriz. n avantajlar sunuyor. Örneğin İpragaz filomuza kattığımız fabrika çıkışlı doğ- rudan LNG kullanan IVECO Stralis NP 460 çekici, mevcut yakıt fiyatlarıyla dizele göre yüzde 25’e varan çok ciddi bir oranda yakıt ekonomisi sağlıyor. 90 bin kilometre gibi uzun bakım aralığıyla bir başka benzersiz tasarruf avantajı sunan bu çekiciler, sahip oldukları çift yakıt deposu ile bin 600 kilometre men- zile sahip. LNG’nin ağır ticari araçlarda kul- lanımı, ekolojik açıdan da çok önemli kazanımlar getiriyor. LNG’li araçlar, dizel yakıtlı muadillerine oranla yüzde 99 daha düşük partikül ve yüzde 90 daha az azotdioksit (NO₂) salınımı ger- çekleştiriyor. Bununla birlikte biyometan kullanımına da olanak sağlayan bu araç- lar, 71 desibelin altında sessiz çalışma ile gürültü kirliliğine de yol açmıyorlar. TÜRKIYE’DE AĞIR TICARI ARAÇLARDA LNG KULLANIMIYLA ILGILI ÖNGÖRÜLERINIZ NELERDIR? Kıtaları birleştiren stratejik coğrafi konumumuz ile birlikte Türkiye, ulusal ve uluslararası lojistik alanında çok önemli bir potansiyel içinde. Bununla birlikte karayolu ile ulaşım yani seyahat sek- törü de ülkemizde çok yaygın ve güçlü bir alan. Bununla birlikte gerek lojistik gerekse seyahat sektörlerinde en büyük maliyeti ise yakıt giderleri oluşturuyor. Dolayısıyla sağladığı tüm bu ayrıcalık- larla LNG’li ağır ticari araçlar, hem başta lojistik ve ulaşım olmak üzere ağır ticari vasıtaların kullanıldığı tüm sektörlere hem de topluma rahat bir nefes aldıra- cak çözümler sunuyor diyebiliriz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=