Doğalgaz Dergisi 219. Sayı (Mart-Nisan 2020)

Doğalgaz / Mart-Nisan 2020 25 dogalgaz.com.tr Filipinler, Uganda, Ukrayna ve Yemen’i ihracat listemize ekleyerek ülkeye ve sektöre katma değer yaratmaya devam ediyoruz. İsveç’e panel radyatör, Bulga- ristan, İtalya ve Çin’e kombi, İspanya, İsrail ve Katar’a çatı tipi klima satış- ları 2019 yılında ivme kazanan ihracat ürünlerimiz. Ayrıca İSİB tarafından hazırlanan istatistiklerde son 6 yıldır üst üste en çok klima santrali ihracatı yapan firma ödülünü alıyoruz. Klima santralinde, ürünün nakliye maliyetinin ürün mali- yetine oranı çok yüksek olmasına rağ- men Avustralya’dan Şili’ye Kuveyt’ten Kazakistan’a kadar 5 farklı kıtada çok uzak ülkelere ihracat yapıyoruz. Ürün- lerimize ilgi gösteren bölgelere ihra- catı artırmayı hedefliyor, bu doğrultuda pazar potansiyeli yüksek ülkeleri tespit ederek işbirliği için girişimlerde bulu- nuyoruz. 2018 yılı içinde ülkemizde yürürlüğe giren Eko Tasarım Yönetmeliği ile artık konvansiyonel kombi ve kazanların yurt içi satış amaçlı üretimi ve ithalatı yasaklandı. Haliyle yoğuşmalı kombi ve kazanların, konvansiyonel tiplere göre daha pahalı olması, üstelik eko- nomik sıkıntılar yaşanan bir dönemden geçerken sektörü çok daha olumsuz etkiliyor. Bu doğrultuda 2019 yılında kombi, kazan ve radyatör pazarı 2018’e göre önemli oranda düşüş yaşadı. 2020 yılında ise 2019’a paralel bir beklentimiz olduğunu söyleyebiliriz. Ülke geneline yayılan, 300’e yakın yetkili satıcı ve bunlara bağlı alt satış noktalarında faaliyet gösteriyoruz. Yet- kili satıcı ağımızı artırmak, daha fazla noktada son kullanıcıya ulaşmak da bir diğer hedefimiz. Ayrıca satış kanallarımızı çeşit- lendirmek ve dileyen tüketicilerimizin ürünlerimizi online olarak inceleyerek sipariş vermelerine olanak sağlamak amacıyla e-ticaret platformumuzu da 2019 yılında hayata geçirdik. yaptığımızı gördük. Nakit yarattık, az da olsa kâr ettiğimiz bir yıl oldu. İhracatın önemini gördük. Hem döviz pozisyonu- muzu hem nakit pozisyonumuzu hem de kârlılığımızı etkileyen bir unsurdur ihracat. Önümüzdeki dönem buna daha da ağırlık vereceğiz. Şu an ihracatın ciro içindeki payı yüzde 15. Bunu gele- cek sene yüzde 20, daha sonra yüzde 30’lara kadar çıkarmayı hedefliyoruz. İhracatı arttırmak için yıl içinde Carrier’dan yeni ürün transferi yapa- cağız. Burada üretmek için talep ettik. İlk olarak fancoil üstünde çalışıyoruz. Hem iç piyasa hem ihracat için fan- coil üretimine başlayacağız. Bu sene içinde başlamayı ümit ediyoruz, gerisi de gelecek diye düşünüyorum. 2019 yılını Alarko Carrier adına değerlendirir misiniz? İhracat, ciromuzun yüzde 15’ini oluşturuyor, burada bir parça büyüme var. İnşaat ile çok ilintili bir sektörde faaliyet gösteriyoruz ve inşaat sektö- ründeki durgunluğun yansımalarını yaşıyoruz. Örneğin, TÜİK’in açıkladığı verilere göre, 2019 yılının 6 aylık döne- minde belediyelerin verdiği yapı ruhsatı sayısı yüzde 60 azaldı. Bu zor sene- mizde dijital dönüşüme, ürün geliştir- meye ve ihracat pazarımızı genişlet- meye odaklandık. İç pazarda yaşanan sektörel daralma nedeniyle biz de ihracata yönelerek mevcut pazarlardaki etkinliğimizi artırmak ve yeni pazarlara açılmak üzere çalışmalarımıza ağırlık verdik. Avustralya’dan Almanya’ya, Orta- doğu’dan Afrika ülkelerine kadar geniş bir yelpazede ihracat gerçekleştiriyo- ruz. Klima santralleri, kombiler, radya- törler ve çatı tipi klimalar ihraç ürün- lerimizin büyük kısmını oluşturuyor. İhracat yaptığımız ülke sayısını 57’ye yükselttik. Bu kapsamda; Fildişi Sahili, Cibuti, Macaristan, Malta, Makedonya, Mauritius, Umman, Papua Yeni Gine, 2020 yılı ile ilgili hem Alarko Carrier hem ülke ekonomisi adına değerlendirmelerinizi paylaşır mısınız? Birkaç sene önce şöyle bir cümle duymuştum: “Artık bütün şirketler tek- noloji şirketleri gibi çalışmak zorunda.” Bu kavram artık değişti. Artık bütün şir- ketler teknoloji şirketi olmak zorunda. O hayata ayak uyduramıyorsanız, işiniz gerçekten çok zor. Dijitalleşmeye doğru evrilmek zorundayız, başka çaremiz yok. Biz de tam olarak bu sebeple diji- tal dönüşüme ağırlık verdik, bu yıl da devam edeceğiz. Bu servislerimiz dâhil tüm paydaşlarımızı etkileyecek. Mesela bildirim yönetimi sistemini devreye sokacağız; bayimiz, müşteriye ürünü satar satmaz şirket içinde bir kayıt olu- şacak. O bildirim direkt servise gidecek. Montaj için servis planlanacak ve ata- nacak, servis doğrudan adrese yönlen- dirilecek. Bayii, servis, merkez, müşteri yani 4 odaklı bir sistem düşünebilirsiniz. Hızlı bir şekilde hizmet vermemizi sağ- layacak bir sistem olacak. Bu yıl ayrıca kazanlardaki ürün gamımızı genişleteceğiz. Hâlihazırda hem ithal hem ihraç ediyoruz. Onun da ürün gamını genişletip ihracatını artırmak istiyoruz. Diğer taraftan da yine burada geliştirdiğimiz sirkülasyon pompamız var, Optima adı altında. Bu yıl hem ihracat hem iç pazar için ürün gamını genişletmeyi hedefliyoruz. İhracat payımızı artırmak için ulus- lararası fuarları önemsiyoruz. Bu sene ilk defa Almanya Nürnberg’de yeni çıkan kombi, kazan ve sirkülasyon pom- palarımızı tanıtmak için fuara katılaca- ğız. Çin’deki distribütörümüz aracılı- ğıyla Pekin’deki fuarlara katılmaya da devam edeceğiz. 2020 yılında hem sektörde hem de ülke ekonomisinde toparlanmalar başlayacaktır diye düşünüyorum. Bu sadece bir yeni yıl dileği değil, sektörel

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=