Doğalgaz Dergisi 232. Sayı (Mayıs-Haziran 2022)
36 DOĞALGAZ • Mayıs-Haziran / 2022 MAKALE Türkiye’nin Denizyoluyla LNG Tedarik Altyapısı BORA TURGUT Denizci Akademisyen İstanbul Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Fakültesi GIRIŞ L iquified Natural Gas yani Sıvılaştırılmış Doğal Gaz kelimelerinin kısaltılmış hali olan LNG; doğal gazın atmosferik basınçta yaklaşık olarak -162 °C sıcaklığa kadar soğutulması ile elde edilen kokusuz, renksiz ve zehirli olmayan sıvı haldeki yakıttır. Proses esnasında içindeki oksijen, karbondioksit, kükürt bileşenleri ve sudan arındırıldığı için boru hatları ile taşınan doğal gaza göre daha saf, kirlilik oranı düşük ve yüksek kaloriye sahip verimli bir yakıt olan LNG’nin, sıvı hale getirilirken hacmi yaklaşık 600 kat küçüldüğünden dolayı taşınması ve depolanması gaz halde taşınmasına kıyasla çok daha makuldür. Ülkemizin doğalgaz ihtiyacı esas olarak mevcut doğal- gaz boru hatlarından sağlanmaktadır fakat doğal gazın boru hattı ile getirilmesi teknik veya ekonomik olarak mümkün olmadığı bölgelerde veya çeşitli dönemlerde meydana gelen siyasi değişimler ve mevsimsel arz-talep dengesizliklerinden ötürü ek arz seçeneklerinin oluştu- rulmasına ihtiyaç duyulduğu zamanlarda LNG kullanıl- maktadır. Devletler doğalgaz arzını bir siyasi koz olarak kullanabildikleri için arz güvenliğini sağlamak isteyen devletlerin tedariklerini gerçekleştirdikleri kaynakların sayısını arttırmaları ekonomik ve siyasi açıdan faydalarına olmaktadır. Ülkemizde özellikle kışın, pik doğal gaz tüketi- minin artması ise mevsimsel talep değişimine bir örnektir. Öte yandan, nüfusu sürekli artan ülkemizin önümüzdeki dönemde ekonomik büyümesine bağlı olarak talebin de artacağı öngörüldüğünde ek arz seçenekleri oluşturmanın önemi daha iyi anlaşılmaktadır. GEMILERLE LNG TAŞIMACILIĞI 28 Ocak 1959 tarihinde İngiliz-Amerikan ortaklı 5.000 m3 kapasiteli Methane Pioneer isimli test gemi- sinin deneme seferinde Amerika Birleşik Devletleri’nin Louisiana eyaletindeki Calcasieu Nehri İskelesi’nden yüklediği LNG yükünü 27 günlük sorunsuz seferin ardın- dan İngiltere’deki Canvey Adası’na ulaştırması gemilerle gerçekleştirilen ilk denizaşırı LNG taşıması olmuştur. Bu ilk seferin ardından 14 ay boyunca 6 deneme seferi daha gerçekleştirilmiştir. Methane Pioneer isimli gemi, İkinci Dünya Savaşı sırasında çok sayıda üretilen Victory sınıfı Normarti isimli bir kuru yük gemisinin üzerinde değişik- likler yapılarak LNG taşıyabilecek niteliklere sahip hale getirilmiştir. [1] Şekil 2. Methane Pioneer isimli test gemisinin 1959 yılında dünyanın başarılı ilk transatlantik LNG taşımacılığını gerçekleştirdiği gemi seferinde İngiltere’deki Canvey Adası’na varışı Kaynak: SIGTTO/GIIGNL Şekil 1. Methane Pioneer isimli test gemisinin 1959 yılında dünyanın başarılı ilk transatlantik LNG taşımacılığını gerçekleştirdiği gemi seferinde Calcasieu Nehri İskelesi’nden LNG yüklemesi Kaynak: SIGTTO/GIIGNL
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=