Doğalgaz Dergisi 238. Sayı |Enerji ve Çevre 181. Sayı (Mayıs 2023)

30 DOĞALGAZ VE ENERJİ • Mayıs / 2023 RAPOR Hidrojenden üretilen bu yakıtlar bazı durumlar ve belirli uygulamalar için depolaması ve taşınması daha kolay oldu- ğundan daha caziptir. Üretilen hidrojen sanayi sektöründe (kimya, demir-çelik, çimento, cam, seramik gibi), saf veya doğal gazla doğrudan kullanım (gaz türbinleri gibi) ve yakıt hücresi (uzay programları, ulaşım, evsel ve endüstriyel ve havacılık gibi) uygulamalarında kullanılmaktadır. KÜRESEL VİZYON VE HEDEFLER AB, uzun vadeli planlarında 2050 yılına kadar hidrojenin Avrupa’nın enerji tüketimindeki payının %13-14’e çıkmasını hedeflemektedir. AB’nin altıncı en büyük ticaret ortağı ve küresel yenilenebilir arenada dikkate değer bir oyuncu olan ülkemizin de bu hedeflere ayak uydurması için hidrojen alanında net bir ulusal strateji ortaya koyması ve bu strate- jiler kapsamında teknolojilerde yetkinlik kazanarak küresel ölçekte rekabetçi konuma gelmesi, uygulamaları yürütmesi büyük önem arz etmektedir. Mart 2022 tarihinde ise Avrupa Komisyonu üye ülkeleri 2030 yılına kadar fosil yakıtlardan bağımsız hâle gelerek 10 milyon ton yeşil hidrojen üretim ve 10 milyon ton yeşil hidrojen ithalat hedefini içeren “REPowerEU Planı”nı yayım- lamıştır. Bu planda AB hedefleri revize edilmiş ve 2030 yılına kadar kurulu elektrolizör kapasitesinin 65-80 GW olması planlanmıştır. Bazı ülkelerin mevcut durum ve hedefleri aşağıda özetlenmiştir. Almanya 2030 yılı elektrolizör kapasite hede 10 GW’tır. Bu elektrolizör kapasitesinin desteklenmesi için 20 TWh gibi bir yenilenebilir enerji kaynağına (çoğunlukla rüzgâr) ihtiyaç vardır. Toplam kurulu gücü 29 MW olan 34 adet gaz yakıtından güç üretim(G-G) tesisi bulunmaktadır. İngiltere 2030 yılına kadar en az yarısı elektrolit hidrojen olmak üzere 10 GW düşük karbonluhidrojenüretim hede belirlenmiştir. İspanya 2030 yılı elektrolizör kapasite hede 4 GW’tır. Hollanda 2030 yılına kadar 3-4 GW elektrolizör kapasitesi kurulması hede enmektedir. 50 hidrojendolum istasyonunun kurulması, 15.000 yakıt hücreli otomobil ve 3.000 kamyon kullanılması hede enmektedir. Fransa 2030 yılı elektrolizör kapasite hede 6,5 GW’tır. 2020 itibarıyla gri hidrojen için 44,6 avro/tonCO2 karbon vergisi alınmaktadır. 2030’da bu tutarın 100 avro/tonCO2’yeyükseltilmesi öngörülmektedir. Diğer ABÜlkeleri AB ülkelerinin 2030 yılına kadar kurulu elektrolizör kapasite hede 65-80 GW’tır. Danimarka 4-6 GW, İtalya 5 GW, İsveç 5 GW, Portekiz 2-2,5 GW ve Polonya 2 GW elektrolizör kapasitehede belirlemiştir. Avustralya 2030 yılına kadar planlanan projelere dayalı olarak yaklaşık 50 GW’lık bir elektrolizör kapasitesine ulaşması beklenmektedir. Çin, Japonya, Güney Kore ve Singapur ile antlaşmalar yapmış olup 2030’da 3,8 Mt hidrojene (~9,5 milyar Avustralya doları) ulaşacakihracat planlanmaktadır. Şekil 2. Küresel elektrolizör kapasite hedefleri

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=