Doğalgaz Dergisi 238. Sayı |Enerji ve Çevre 181. Sayı (Mayıs 2023)

31 DOĞALGAZ VE ENERJİ • Mayıs / 2023 RAPOR TÜRKİYE’DE MEVCUT DURUM Ülkemizde hidrojen ilk kez 2 Mayıs 2007 tarihinde yayımlanan Resmi Gazete’de “Enerji Verimliliği Kanunu”nda kullanımı özendirilmesi gereken alternatif bir yakıt olarak resmi belgelere girmiştir. 2011 yılında da hidrojen yakıtlı araçlara ilişkin bir yönetmelik çıkarılmıştır. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından projelerinde fosil enerji kaynak- larına alternatif olarak teşvik edilecek temiz enerji yakıtları arasında hidrojeni de içeren “Ulaştırmada Enerji Verimlili- ğinin Artırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönet- melik” 2 Mayıs 2019 tarihinde yayımlanmıştır. 15 Ocak 2020 tarihinde ETKB’nin düzenlediği “Hid- rojen Arama Konferansı” ile hidrojenin aşağıdaki dört ana fayda üzerinden elde edileceği belirtilmiştir. Bunlar: • Daha fazla yenilenebilir enerjiyi sisteme dahil etmek, • Isı sektörünü karbon emisyonsuz hâle getirmek, • Yerli kömürden CO2 yakalama teknolojileri kullanarak hidrojen üretimi gerçekleştirmek, • Hidrojenin depolanması için bor bileşiklerinin kullanı- mını artırmaktır. Yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretiminin dengelenmesi için depolama teknolojilerinin kullanılması gerekliliğine değinilen konferansta, doğal gaz dağıtım hatla- rına %2-6 oranında hidrojen karıştırılmasının yöntemlerden biri olduğu ifade edilmiş ve Türkiye ölçeğinde bunun 1-3 milyar m3H sisteme verilmesi anlamına geldiği belirtilmiştir. Hidrojen ekosistemi kurulmasına yönelik ayrı bir hidro- jen piyasası kanunu oluşturulabileceği gibi hidrojene ilişkin düzenleyici çerçevenin oluşturulmasına temel olabilecek hükümlere Doğal Gaz Piyasası Kanunu (4646 Sayılı Kanun), Elektrik Piyasası Kanunu (6446 Sayılı Kanun) veya Yenilene- bilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunu’nda (5346 Sayılı Kanun) yer verilmesi mümkündür. 25 Şubat 2022 tarihinde yayımlanan İklim Şurası Komis- yon Tavsiye Kararları’nda hidrojenin üretimi, depolanması ve kullanımı teknolojilerinin geliştirilmesi ile Hidrojen Stra- tejisi ve Yol Haritası’nın hazırlanması hususlarına da yer verilmektedir. 4 Eylül 2022 tarihli ve 31943 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Orta Vadeli Program (2023- 2025)”a göre ana ihracat pazarımız olan AB’de devam etmekte olan kaynak verimli ve rekabetçi yeşil dönüşüm politikaları kapsamında ülke- mizin 2053 net sıfır emisyon hedeflerine ulaşması için tüm sektörlerde gereken adımların atılmasına devam edileceği belirtilmiştir. Bununla birlikte ülkemizde; • Yeşil dönüşüm altyapısının oluşturulması için başta tarım, sanayi, ulaştırma ve enerji sektörlerinde olmak üzere yeşil teknoloji Ar-Ge projeleri desteklenmeye devam edilecek, yeşil hidrojen ve enerji depolama gibi emisyon azaltıl- masına katkı sağlayan teknolojilerin yatırım ekosistemi geliştirilecek, • Net sıfır emisyon hedefine giden yolda orta vadeli düşük karbonlu büyüme stratejisi ortaya koyulacak, sektörlerin yeşil dönüşüm için ihtiyaç duyacağı ilave yatırım miktarı tespit edilecek ve rekabet güçlerinin korunması amacıyla çeşitli destek mekanizmaları planlanacak, • İklim finansmanına erişim imkanları özel sektörün ihti- yaçları dikkate alınarak geliştirilecek, verimlilik artıran dönüştürücü nitelikli, katma değeri yüksek, sera gazı emisyon artışını sınırlayan ve yeşil becerileri artıran yatı- rımlara öncelik verilecektir. T.C. Cumhurbaşkanlığı Bilim, Teknoloji ve Yenilik Poli- tikaları Kurulu’nca yapılan çalışmalar hidrojen teknolojileri konusunda gelişmelerin önemini ortaya koymaktadır. Kurul tarafından ülkemizin, hidrojen teknolojileri alanında kendi kendine yetecek ve hidrojen teknolojileri ihracatı gerçek- leştirerek rekabetçi bir konuma ulaşmasını ve enerji arz güvenliğini/çeşitliliğini sağlayacak politika ve eylem önerileri oluşturmak amacıyla Mayıs 2021’de hazırlanan “Hidrojen Teknolojileri Politika Önerileri Raporu”ndan, ihtiyaç ve tek- nolojik/destekleyici çözümler bölümünde faydalanılmıştır. 2053 net sıfır emisyon hedeflerine ulaşma yolunda Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından “Türkiye Ulusal Enerji Planı” yayınlanmış ve emisyon azaltımını sağlamak amacıyla doğal gazın hidrojen ve sentetik metan ile karış- tırılması çalışmalarının yapılacağı ve gaz karışımı içindeki hidrojenin payının %3,5 olacağı belirtilmiştir. Ayrıca Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından hazırlanan 12. Kalkınma Planı (2024-2028) ve ETKB 2024-2028 Stratejik Planı çalışmalarında hidrojen konusu öncelikli olarak ele alınacak olup bu doğrultudaki hedeflere yer verilmesi planlanmaktadır. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=