Doğalgaz Dergisi 246 Sayı |Enerji ve Çevre 189. Sayı (Mayıs 2024)

59 DOĞALGAZ VE ENERJİ • Mayıs / 2024 MAKALE adımında baroscope ile buhar hatları incelenmiş ve bypass vanaları incelenmiştir. İnceleme sonucunda kanatların ve vana yüzeylerinin yabancı bir kaplama ile kaplandığı görülmüştür. Bu maddenin renginin beyaza yakın olması türbin içine tuz kaçağı oluşmuş olması ihtimali ortaya çıkarmıştır. - Kondenser kısmından girilip kanatların görsel kontrolü yapıldığında türbin içerisine tuz kaçağı oluştuğu kesin olarak belirlenmiştir. - Yapılan detaylı incelemede tuz kaçağının kondenser içerisinde bulunan soğutma suyu (deniz suyu) hatlarından sorunlu olup kör tapa ile kapatılmış olan bir noktadan tapanın yerinden çıktığı ve kondensere deniz suyu girmesi ile sisteme tuzun taşındığı belirlenmiştir. - Ünitenin bu belirlemeler sonrası üretime ara verip bakıma alınması zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Buhar türbini üst kapağı açılmış, HP ve IP kademe alt yatakları da sökülmüş, türbin rotoru dışarı çıkarılmıştır. Buhar türbinine ait tüm iç yüzeyler temizlenmiş, rotor üzerindeki tüm kademe kanatları sökülüp tek tek temizlemesi gerçekleştirilmiştir. - Bakım ve montaj işlemleri bittiğinde ünite yaklaşık olarak 130 günlük üretim kaybı yaşamış, bakım için de toplamda 5 milyon dolar üzerinde para harcaması yapılmıştır. Ünitenin devreye alınması sonrasında benzer bir kötü senaryo ile karşılaşmamak için neler yapılabileceği görüşülmüştür. Ünitenin devreye alma sürecinde işletme operatörlerinin daha dikkatli olması için yenileme eğitimleri gerçekleştirilmiştir. Ancak olası bir benzer durumda ünitenin insan takibinde durdurulacak olması benzer bir unutma vb. durumunda yine oluşma ihtimalinin olduğunu göstermektedir. İnsan hatası ihtimalini azaltmak için ünitenin insandan bağımsız olarak kontrol sistemi üzerinden tasarlanacak bir sistem ile belirlenen limit değerlerine ve senaryoya göre kendini güvenli bir şekilde durdurması için çalışma yapılmasına karar verilmiştir. Kontrol sistemi üzerinden çalışacak sistem için oluşturulacak algoritma için literatür araştırması yapılmıştır. Bener santrallerde bu şekilde bir sistem tasarımı için nasıl yollar izlenmiş, ne gibi önlemler alınmış bunlar araştırılmıştır. Araştırmalar sonucunda mevcut sisteme uygulanabilecek bir algoritma tasarlanmıştır. Öncelikle algortimayı besleyecek ölçüm noktalarının belirlenmesi gerçekleştirilmiştir. Buna göre aşağıda Şekil-3’de görüleceği üzere ölçüm noktaları belirlenmiştir. Ölçüm noktaları ve ölçülecek parametreler aşağıdaki gibidir. 1- Kondenser Deşarj Pompası Çıkışı Katyon İletkenliği ve Sodyum Ölçümü 2- LP Ekonomizer Giriş Noktası Katyon İletkenliği 3- LP Drum Sodyum Ölçümü Şekil 3. Ölçüm Alınacak Noktaları Gösteren Proses Şeması

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=