Doğalgaz Dergisi 247. Sayı |Enerji ve Çevre 190. Sayı (Haziran 2024)

25 DOĞALGAZ VE ENERJİ • Haziran / 2024 DOSİDER’DEN EKREM ERKUT DOSİDER Yönetim Kurulu Başkanı Derneğimiz DOSİDER; Isıtma Cihazları Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği olarak sektörümüzde yaklaşık %90’ı temsil eden üye yapısı ile 30 yılı aşkın süredir çalışmalarını “Isıtma sistemlerinde, yüksek verimli, güvenli ve çevreci; ürün, hizmet ve sistemlerin yaygınlaştırılmasının sağlanması” vizyonumuzla sürdürmektedir. Doğal gaz kullanımı 2023 yılı sonunda 81 il ve 836 ilçeye ulaştı. GAZBİR - GAZMER verilerine göre Türkiye nüfusunun %83 yakınının doğal gaza erişim imkanı bulunduğunu, DG erişebilen nüfusumuzun 71 milyon kişiye ulaştığını görüyoruz. Yurt genelinde 72 adet doğal gaz dağıtım şirketi lisans bölgelerinde 20 milyon üzerine çıkan aboneye hizmet vermektedir. Derneğimizin amaç ve faaliyetleri içinde yer alan “Doğal gaz sektörünün gelişmesini sağlamak amacıyla; yasa, nizamname, şartname, kararname, standart vb. hazırlanmasına katkıda bulunmak” konusunda ulusal ve uluslararası regülasyonların takibi ve sektörümüz açısından değerlendirilip katkı sağlanmaktadır. Bu amaçla Teknik Komitemiz ve Mevzuat Komisyonumuz çeşitli çalışmalar yapmakta, üyelerimiz ve sektör paydaşlarımız bilgilendirilmektedir. 20 milyon üzerindeki doğal gaz abonesinin kullanım yerlerinde tesisat, gaz yakıcı cihaz, baca vb. unsurların bakım ve onarım ihtiyaçları bulunmaktadır. Doğal gaz tesisat ve armatürlerine gaz dağıtım şirketlerinden yetkili firmaları, gaz yakıcı cihazlara markasına ait yetkili servisler bakım/onarım hizmeti sunması kullanıcı ve ürün güvenliği için önem arz etmekte ve teknik bir zorunluluk olarak değerlendirilmektedir. Bu kapsamda kombi, kazan, brülör, radyant ısıtma, klima, ısı pompası vb. tüm ürünlerde yetkili servislerinin hizmet vermesi önem arz etmektedir. Son 10 yılda derneğimizin gündeminde daha fazla yer alan ve sürekli olarak ilgili kamu kurumları nezdinde girişimlerde bulunduğumuz bir konu olan; pek çok özel servisin, web sitesi, sosyal medya vb. mecralarda tüketicileri yanıltıcı nitelikte yetkili servis algısı oluşturmaları ve bu nedenle oluşan mağduriyetleri önleyecek çalışmalardır. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve alt yönetmelikleri bu konularda önem arz etmektedir. Mayıs ayında Resmi Gazetede, “Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” yayınlanmış, bu kapsamda sektörümüz açısından satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi ile özel servisler konusunda çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Yayınlanan kanun maddeleri ile özel servislerin bir kısmının tüketicileri yanıltmasına yönelik yapmış oldukları çeşitli faaliyetlere yönelik yaptırımlar düzenlenmiştir. Özel servis firmalarının tüm mecralar ve faaliyetlerinde kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde “özel servis” ibaresini kullanmaları, bu uygulamayı yapmayan, tüketiciyi yanıltıcı şekilde davranan özel servis istasyonları için cezai işlem uygulanması hükmü getirilmiştir. Bununla birlikte Ticaret Bakanlığı tarafından, özellikle kombi, beyaz eşya, klima ve cep telefonlarına ilişkin olarak tamir, bakım ve yedek parça temini amacıyla yetkili servislerden hizmet almak isteyen tüketicilerin, yetkili olmamalarına rağmen yetkili servis gibi tanıtım yapan servisler tarafından mağdur edildiğine ilişkin başvurular değerlendirilmiştir. Bu kapsamda sahte yetkili servislere yönelik gerçekleştirilen denetimler ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Reklam Kurulu tarafından internet arama motorları ve sosyal medya üzerinden yapılan reklamlara ilişkin yürütülen incelemeler neticesinde son iki yılda yaklaşık 15 Milyon TL idari para cezası uygulandığı kamuoyu ile paylaşılmıştır. Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan denetimler sonucunda suç unsuru teşkil eden uygulamaların tespiti halinde ilgili kişiler hakkında Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulmaktadır. Gaz yakıcı cihazlar, klima, iklimlendirme cihazları ve beyaz eşya vb. ürün gruplarında tüketicilerin garanti haklarının korunması, güvenilir ve ilk seferinde doğru hizmetin alınması için ilgili ürün markasının resmi web sitesi ve Ticaret Bakanlığımızın “Servis Bilgi Sistemi (SERBİS), www.servis. gov.tr” yetkili servislerden hizmet almaları menfaatlerine olmaktadır. Tüketiciler hizmet almak istedikleri ürünlerine yönelik yapmış oldukları internet aramalarında ilk sıralarda çıkan servislerin reklamları ve firma logoları yeterli görülmemeli, mutlaka ilgili markanın resmi web sitesindeki ve SERBİS üzerinden ilgili servis firmasının yetkili servis olup, olmadığı kontrol etmelidir. n Gaz Yakıcı Cihazlara Markasına Ait Yetkili Servislerin Bakım/Onarım Hizmeti Sunması, Kullanıcı ve Ürün Güvenliği İçin Çok Önemli Teknik Bir Zorunluluktur

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=